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Olivetti cambia il logo e diventa “tricolore” (with english version)

Olivetti cambia il logo e diventa “tricolore” (with english version)
Olivetti cambia look e pure il proprio logo che si presenta in una veste cromatica più vibrante, in continuità con la sua storia e con l’introduzione del verde, del bianco e del rosso del tricolore per evocare con orgoglio l’importanza del ‘Made in Italy’. A presentarlo è stato oggi l’Amministratore Roberto Tundo nell’ambito di “Olivetti, digital farm per l’Internet of Things del Gruppo TIM. “Il sogno di Adriano Olivetti era creare una società civile in cui tecnologia e innovazione fossero al servizio delle esigenze del singolo - commenta l’azienda - L’immagine del logo con il cambio dei colori rappresenta un segno in grado di essere immediatamente e universalmente riconoscibile in tutto il mondo e racconta una storia italiana. Una scelta in linea con gli insegnamenti del suo fondatore, Adriano Olivetti, che sentendo la necessità di rendere concreta ed accessibile a tutti l’evoluzione tecnologica, ha sempre accompagnato la sua strategia con progressivi restyling del marchio...”  “Il logo aziendale - commenta Tundo - è il cuore dell’identità di un’azienda, la più importante sintesi visiva di essa: non è solo un nome ma anche un’immagine, una voce, una personalità, un’attitudine, uno stile, un modo sintetico per raccontarsi e l’esplicito interesse a comunicare con qualcuno. Il brand Olivetti ha cambiato spesso forma, in stretta connessione con l’evoluzione del contesto sociale ed economico del Paese e riuscendo a raccontare epoche e movimenti culturali fin dai primi anni del ‘900, con il coinvolgimento di designer d’avanguardia da tutto il mondo. L’origine del marchio risale al 1911, quando all’esposizione universale di Torino venne presentata la macchina per scrivere M1 con il primo logotipo accompagnato dal logo, disegnato dallo stesso fondatore Camillo Olivetti, raffigurante le lettere ICO, acronimo di Ingegnere Camillo Olivetti. Nel 1934 il pittore Xanti Schawinsky introdusse un carattere Universal Pica in minuscolo che evocava immediatamente l’immagine della dattiloscrittura mentre Giovanni Pintori successivamente rielaborò l’esile carattere usato preferendo un grassetto corposo derivato dal carattere Etrusco e aumentando gli spazi tra le lettere per rafforzare la comunicazione pubblicitaria. Ma è nel 1970 che il marchio diviene quello che conosciamo tutti, più iconico e riconoscibile, grazie all’opera del grafico Walter Ballmer che riorganizza le distanze e gli spessori definendo con criteri matematici il disegno del logo con il risultato di accentuare l’immagine di solidità dell’azienda e dare maggiore visibilità alla scritta, grazie anche a un lettering che assume quasi la valenza di simbolo grafico. Il tricolore di oggi sottolinea l’impegno per la digitalizzazione del tessuto economico ed industriale del Paese insieme a quello della Pubblica Amministrazione. Il restyling è stato curato dalla funzione Brand Strategy, Media & Multimedia Entertainment del Gruppo TIM in collaborazione con la funzione Communication & External Relations di Olivetti.   OLIVETTI: LOGO RESTYLED IN THE NAME OF DIGITAL EVOLUTION TIM Group's digital farm adorned with the Italian flag to emphasise the importance of Made in Italy Adriano Olivetti's dream was to create a civil society where technology and innovation would serve the individual’s needs. This is why Olivetti, TIM Group's digital farm for the Internet of Things, is today presenting its restyled logo in a more vibrant colour scheme, in line with its past and introducing the green, white and red of the Italian flag to proudly evoke the importance of 'Made in Italy', something the company has always championed. Olivetti has been committed to this path for some time, working with people, building products and services where technology and connectivity are key enablers which, following the concept of human centricity, enable the digitization of Italy's economic and industrial fabric, supporting the digital evolution of businesses and public administration with a wide range of IoT solutions. The logo with its new colours is an immediately and universally recognisable sign worldwide, telling an Italian story. Olivetti and the TIM Group’s mission is to improve people's lives through technology, and this required a new sign to represent it. A choice in line with the teachings of its founder, Adriano Olivetti, who aware of the need to make technological evolution practical and accessible to everyone, always accompanied his strategy with progressive brand restyling. Roberto Tundo, Chief Executive Officer of Olivetti, commented: "The company logo is the heart of a company’s identity, its most important visual synthesis: it is not just a name but also an image, a voice, a personality, an attitude, a style, a short way of announcing itself and its explicit interest in communicating with someone. The Olivetti style is, in this sense, a continuous inspiration to excellence, a unique way of representing the corporate DNA that has always distinguished Olivetti, a symbol of Italian industrial history, related to the concept of "human centricity" and, in our case, a universal heritage recognised not just in Italy but throughout the World. The Olivetti brand has often acquired a new form, accompanying the company's path of innovation step by step, and its close connection with the evolution of the Country's social and economic context. The Italian flag chosen for this new path embarked on by Olivetti also emphasises its commitment to digitizing the Country’s economic and industrial fabric, together with that of the public administration, through an ever-expanding portfolio of products, services and IoT solutions”. The restyling was conducted by TIM Group’s Brand Strategy, Media & Multimedia Entertainment Department, jointly with Olivetti’s Communication & External Relations Department.  THE HISTORY OF THE LOGO The Olivetti logo has changed over time, succeeding in narrating eras and cultural movements since the early 1900s, involving avant-garde designers from all over the world, taking great care to ensure that design was at the heart of the company's philosophy. The origin of the brand dates back to 1911, when the M1 typewriter was presented at the Universal Exhibition in Turin with its first logotype and logo, designed by the founder Camillo Olivetti himself, showing the letters ICO, an acronym for Ingegnere Camillo Olivetti. In 1934 the painter Xanti Schawinsky introduced a Universal Pica typeface in lower case which immediately evoked the image of typewriting while Giovanni Pintori later reworked the thin typeface used preferring a bold one derived from the Etruscan typeface and increasing the spaces between the letters to strengthen the advertising communication. However, it was in 1970 that the brand became what we are all familiar with, more iconic and recognisable, thanks to the work of graphic designer Walter Ballmer who reorganized the distances and thicknesses, designing the logo with mathematical criteria to accentuate the solid image of the company and give greater visibility to the writing, thanks also to a lettering that in practice took on the value of a graphic symbol.
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